Blog Ola Kamin


if in case you want to stalk my older post, just change the 'gegula-archive' with 'olakamin21' and tadaaaaah!

yes, you're welcome.

Thursday, May 05, 2011

Anak ke-4

Asal beta baca blog, mesti bagi info pasal anak FIRST, SECOND, THIRD dan LAST.
asyik-asyik itu..ulang-ulang pasal 4 kategori di atas.

HOW ABOUT NUMBER 4???
Kecik hati beta sebagai anak ke-4.
Even beta Google pasal psikologi dan perangai anak ke-4 (saja jak, beta nak tau apa kata orang pasal anak ke-4) pun takdak!hmm...berat~berat~(ini bak kata prof. beta)

Ok lah. beta nak share la pasal anak ke-empat ni. ESPECIALLY untuk anak ke-4 daripada 5 orang adik-beradik. Lebih senang ANAK SECOND LAST lah~huh..senang cakap.

ANAK SECOND LAST ni:

  • Rasa tanggunggjawab dia lebih. Sebab, diorang kena sentiasa dilihat paling baik oleh abang(s)/kakak(s) diorang dan kena tunjukkan contoh yang baik kepada adiknya yang sorang. (kalo anak THIRD LAST dia akan fikir 'ah..xpa la..adik aku yang sorang ni jadi contoh pun dah cukup'. begitu juga dgn anak yang SECOND)
  • Beban yang berat. Seperti yang beta nyatakan di atas. banyak kerja dia kena buat untuk impress adik-beradik dia yang lain. biasa lah..anak second last kan memang kurang menonjol...
  • Pemalu. disebabkan dalam kalangan adik-beradik pun dia kurang dipedulikan, mestilah di khalayak ramai dia xdak keyakinan diri. a.k.a pemalu.
  • Pendiam. You say a word to me, I say one to you. (nota keras : prinsip saya sendiri)
  • Reserved. beliau atau anak SECOND LAST ni cuma akan tunjukkan kegilaan/kebisingan/perangai dia yang sebenar dengan kawan-kawan rapat dan orang tersayang sahaja. bukan sombong ea..RESERVED.
  • Anak PARENTS. bukan anak mak dan bukan anak ayah. biasanya akan rapat dengan kedua orang tuanya dan juga boleh jak berkongsi rahsia/gossip/cerita/hal peribody dengan siblings dia yang lain. Dia ni kan sedang cuba untuk 'depedulikan' dalam femili. maklumlah..x pemes...
  • Patuh. beta tak tau la betul or x. tapi bagi beta sendiri, beta memang patuh sangat-sangat-sangat dengan family. Walaupun family dok Sabah, beta dok Kuantan, tapi kalo diorang bagi arahan 'jangan pi mana-mana' (jangan keluar), beta xkan berani keluar. dorang xkan tau pon kalo beta tipu sebenarnya. tapi rasa bersalah tu sangatlah besar. mungkin sebab beta ni ramai abang-abang yang protect dari dulu kot.

cukuplah ni untuk kali ni.
lain kali beta sambung lagi ea...
eh..korang nak tambah apa-apa x pasal ANAK SECOND LAST ni???

6 comments:

Miki Aya said...

wahahahaha i'm a second last child too :) hi 5!

Ola said...

Miki Aya

waaa...:D
hi 5 *pap!*

azalia hjsalleh said...

kita anak no 3 & bongsu. hik3

Ola said...

azalia

grr...ni yg i jeles ni:P

Nadhyat said...

saya anak ke4 ww! per 5 lak tu..
Poin 1 dan 2 jey yg bukannya..hoho

Ola said...

semuanyaOK

jum hi-5 skit.hehe :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...